Co je nového?

  • Úvod
  • Co je nového?
  • Žáci se díky školnímu participativnímu rozpočtu podílejí na podobě své školy

Žáci se díky školnímu participativnímu rozpočtu podílejí na podobě své školy

Školní participativní rozpočet v obvodu funguje už od roku 2018. V uplynulém roce se do něj zapojilo celkem osm základních škol - ZŠ Horymírova, E. Lukášové, Formana, Provaznická, Volgogradská, Dvorského, Šeříková a A. Kučery. Každá ze škol dostala 30 tisíc korun, za které realizuje vítězné projekty žáků.

V rámci třítýdenního procesu si děti vyzkouší jednotlivé kroky participativního rozpočtování. Kromě toho, že projekty vymyslí a navrhnou, čeká je také jejich propagace a snaha o získání co největší podpory spolužáků. Žáci si procvičí prezentační dovednosti, komunikaci a naučí se hospodařit s penězi. Zároveň se podílí na rozvoji školy, učí se myslet na potřeby ostatních a do budoucnosti. Mnohé z vítězných projektů totiž budou ve škole sloužit i budoucím studentům. V loňském roce se mnozí navíc pocvičili v online dovednostech. Děti natáčely propagační videa svých projektů nebo o vítězech hlasovaly přes internet.

Mezi vítězné projekty na školách se zařadila třeba hudební aparatura, sedací vaky na chodby školy, koloběžky, airtrack-nafukovací žíněnka nebo knihovna a posezení a ping-pongový stůl s vybavením pro efektivní trávení přestávek. Školy ale také nakoupily například kombinovaný sporák do školní kuchyňky nebo stroj na balení učebnic. „Děti mají skvělé nápady, které by nás dospělé nenapadly. Mají na věc jiný úhel pohledu. Naopak je zase musíme trošku usměrňovat v tom, že některé nápady jsou ve školním prostředí těžce realizovatelné. Každoročně padá návrh na školní bufet, proto je potřeba dětem objasnit co takový bufet s sebou přináší za náklady a že se nedá z jednorázového příspěvku zřídit,“ říká Martina Kundrátová, učitelka a koordinátorka školního participativního rozpočtu ze ZŠ Horymírova. Podobným případem je i školní rozhlas, jehož instalace s sebou přinese větší zásah a proto je realizace projektu drahá. Nicméně škola vnímá jeho potřebu a určitě nápad neodkládá do šuplíku.